Engelensculptuur in gelimiteerde oplage van Pascalle voor Studio Mansvelders
Things Go Better With Coke Pascalle Mansvelders, 2020-2021,
sculptuur in kunsthars, metaalfolie/bladgoud, bamboe, epoxy
hoogte: 30 cm, breedte: 11 cm, diepte: 11 cm
genummerd en gesigneerd in een oplage van 99 | meerdere edities volgen dit jaar
editie 1: donkerbruine engel en bladgoud Coca-Cola blikje | prijs: 225 euro
De sculpturen worden goed verpakt (voorzien van een beschrijving) verzonden zonder extra kosten binnen Nederland. Voor bestellingen vanuit het buitenland neem contact op via: info@studiomansvelders.com.
BESTEL THINGS GO BETTER WITH COKE HIER VIA ONZE WEBSITE
Iedereen kent Coca-Cola. Het is de meest bekende frisdrank ter wereld. Daarom was het al een grote bron van inspiratie voor Pop Art-kunstenaars in de jaren 60 van de vorige eeuw. “Je kunt tv kijken, Coca-Cola zien, en je weet de president drinkt het, Liz Taylor drinkt het en je drinkt het zelf ook. Een Coke is een Coke en geen geld ter wereld kan de Coke die jij drinkt een betere maken dan die die de nietsnut op de hoek van de straat drinkt”, stelde Andy Warhol. Coca-Cola verbindt. En dat is ook precies de uitstraling die het merk mee wil geven in hun reclamecampagnes die altijd gericht zijn op samenhang en inclusie. Ideeën en beelden waarmee Coca-Cola zich al profileert sinds het einde van de 19e eeuw. ‘Coke’ staat voor de collectieve kracht van positivisme, verheffing van de geest en support voor alledaagse helden.
Twintig jaar geleden begon Pascalle Mansvelders met het schilderen van engelen. Een metafoor die ze niet koos vanuit een fascinatie voor religie maar uit geloof in de mens. De karakters van Mansvelders’ engelen zijn gecompliceerder dan het archetype zoals de kunstgeschiedenis dat ons heeft overgeleverd. Geen heilige oogopslag; in plaats daarvan geluk, soms duisternis of verdriet, soms grote kwetsbaarheid. Altijd in nuances zoals je van kunst mag verwachten.
Na de schilderijen zijn er sinds 2020 haar beelden. Gebaseerd op dezelfde fascinatie voor christelijke iconografie waarin de engel centraal staat en een metafoor is voor het goede in de wereld. De engel als boodschapper, weergegeven als mensen van vlees en bloed – vaak kinderen of jongvolwassenen – die als wij allemaal gewoon maar hun best doen. Daarbij legt ze de nadruk op een zijde die in de kunst – zeker na de oorlog – nauwelijks nog aan bod komt: het goede, dat volgens haar verbonden is met vrijheid van geest. Zoals die vaak bij kinderen op zo treffende wijze waargenomen kan worden: een vrijheid van denken en voelen omdat haat en vooroordelen moeilijk vaste grond vinden in een kinderhoofd.
Mansvelders combineert haar engelen werken met flarden van teksten die ons uit popsongs en reclames als boodschappen uit de wereld om ons heen, voortdurend kunnen bereiken. Ondanks de schaduwzijden herbergt de mens het goede. Dat is de boodschap waarmee Mansvelders haar engelen de wereld in stuurt. Dat klinkt in de 21e eeuw, een tijdperk bij uitstek van cynisme en zwarte gal, misschien al te frivool maar het is Mansvelders ernst: alleen het goede in de mens is in staat over ons te waken. En het lijkt ook heel veel op de doelstellingen die Coca-Cola al 135 jaar in haar campagnes uitdraagt.
“Mijn belangstelling voor engelen is niet religieus maar kunst- en cultuurhistorisch. Een in principe ‘onzegbare’ verschijning voorstelbaar en zichtbaar te kunnen maken is een enorme uitdaging. Dat te vertalen naar je eigen tijd, een – zo mogelijk – nog grotere”. Dat laatste doet ze met deze Coca-Cola-engel die STUDIO MANSVELDERS uitgeeft onder de titel: Things Go Better With Coke. Een cola-blikje dat wordt geschud, spuit en bruist en uit het colaschuim vormt zich een engel. Een meisje dat knielt en met de handen gevouwen over de borst lijkt te bidden voor ons en iedereen. Om een betere wereld voor ons allemaal, of als de beroemde reclame slogan van Coca-Coca die al dateert uit de jaren zestig, zegt: de dingen gaan beter met Coca-Cola.
Pascalle Mansvelders (1963) studeerde Kunstgeschiedenis aan de universiteit van Nijmegen, haar eerste specialisatie was Christelijke symboliek, haar uiteindelijke specialisatie was Pop Art. Kunst voor iedereen, het pop-idee, blijft voor haar een belangrijke inspiratiebron: Ook een reclameposter kan een schilderij zijn en andersom. Vanuit deze gedachte is het begrijpelijk dat kunst in oplage die bij de mensen thuis komt te staan, voor Mansvelders van groter belang is dan een expositie voor een kleine groep liefhebbers. Things Go Better With Coke is dan ook verkrijgbaar in editievorm, een genummerde en gesigneerde oplage van 99 per kleur zodat de bruisende Coca-Cola engel in meerdere huiskamers (of keukens) kan bruisen en knielen voor een betere wereld.
met dank aan Franco Gori | Roermond, voor de fotografie