Comin’ Thru

Engelensculptuur in gelimiteerde oplage van Pascalle voor Studio Mansvelders

Comin’ Thru Pascalle Mansvelders, 2020-2021

hoogte: 42cm, breedte: 52 cm, diepte: 62 cm, diagonaal: 76 cm

genummerd en gesigneerd in oplage van 99 | gewicht: 6 kg

edities: zuiverwit (RAL 9010) | grafietzwart (RAL 9011)| beige-grijs | taupe (RAL 7006) | gemiddelde levertijd: 2 weken. De sculptuur kan zowel ‘neergezet’ als ‘opgehangen’ worden geplaatst en is geschikt voor presentatie en installatie binnen en buiten | prijs: 575 euro

special edition: door de kunstenaar aan te brengen kleur op aanvraag (in overleg i alles is mogelijk) | gemiddelde levertijd: 3 weken | prijs: 725 euro

De sculpturen worden goed verpakt (voorzien van een beschrijving) verzonden zonder extra kosten binnen Nederland. Voor bestellingen vanuit het buitenland neem contact op via: info@studiomansvelders.com

BESTEL COMIN’ THRU HIER VIA ONZE WEBSHOP

Twintig jaar geleden begon Pascalle Mansvelders (NL-1963) met het schilderen van engelen. Een metafoor die ze niet koos vanuit een fascinatie voor religie maar uit geloof in de mens. De karakters van Mansvelders’ engelen zijn gecompliceerder dan het archetype zoals de kunstgeschiedenis dat ons heeft overgeleverd. Geen heilige oogopslag; in plaats daarvan emotie, geluk en soms duisternis of verdriet, kracht en soms grote kwetsbaarheid. Altijd in nuances zoals je van kunst mag verwachten. 

Na de schilderijen zijn er sinds 2020 haar beelden. Gebaseerd op dezelfde fascinatie voor christelijke iconografie waarin de engel centraal staat en een metafoor is voor het goede in de wereld. De engel als boodschapper, weergegeven als mensen van vlees en bloed die, als wij allemaal, gewoon maar hun best doen. Daarbij legt Mansvelders de nadruk op een zijde die in de kunst – zeker na de oorlog – nauwelijks nog aan bod komt: het goede, dat volgens haar verbonden is met vrijheid van geest. En vertaalt ze haar personages altijd naar onze huidige tijd.

“Een in principe ‘onzegbare’ verschijning voorstelbaar en zichtbaar te kunnen maken is een enorme uitdaging. Dat te vertalen naar je eigen tijd, een – zo mogelijk – nog grotere”, aldus de kunstenaar die in engelen de mogelijkheid ziet de wereld anders te ervaren juist door er los van te komen; “Als het leven niet goed voor ons is, zeggen we wel dat de engelen ons niet goed gezind zijn. Zij laten ons zien hoe de wereld er volgens ons uit zou moeten zien. Ze staan voor het goede dat we graag willen zien en ervaren, ze tonen ons waar we in willen geloven. Waarvan we hopen dat het zich door alle muren, vloeren en plafonds heen breekt om bij ons te komen. Om de plek waar we ons bevinden een beetje beter te maken”. 

“Coming Through!”, roepen we als we proberen door een drukke menigte te komen. Laat me asjeblieft passeren, geef me wat ruimte. De engel die STUDIO MANSVELDERS onder deze titel uitgeeft, baant zich als het ware een weg door een muur, een vloer of een plafond. Binnen of buiten. De sculptuur is te hangen (met één schroef) aan de muur, te plaatsen los op de vloer (of tafel, of waar dan ook) en te bevestigen (met een haak) aan het plafond. Waarmee de engel zich een weg baant om bij je te komen. 

Comin’ Thruin spreektaal, staat ook voor het tot uiting laten komen van je eigen stijl en persoonlijkheid. Voor hoe pogingen tot maskeren of verbergen afgeworpen worden omdat dat dat wat er echt is, zich toch naar de oppervlakte durft te bewegen. Én het staat voor hoe we het leven overleven, hoe we omgaan met moeilijke situaties, ziektes of beproevingen. Hoe we iets doorstaan. Ergens goed doorheen komen heeft wel iets van een wonder. Bij elke grote of kleine overwinning, voor elke keer dat je denkt ‘ik kom er wel’ of elk moment dat je vreest dat dat niet zo is en hoopt dat een engel je er met liefde en steun doorheen trekt. Voor elk moment dat je hoopt dat je gehoord wordt vanaf de andere kant, van welke muur die je omringt ook, en een beschermengel zich een weg door barricades baant om bij je te kunnen komen en Comin’ Thru! naar je roept.

Pascalle Mansvelders (1963) studeerde Kunstgeschiedenis aan de universiteit van Nijmegen, haar eerste specialisatie was Christelijke symboliek, haar uiteindelijke specialisatie was Pop Art. Kunst voor iedereen, het pop-idee, blijft voor haar een belangrijke inspiratiebron: Vanuit deze gedachte is het begrijpelijk dat kunst in oplage die bij de mensen thuis komt te staan of hangen, voor Mansvelders van groter belang is dan een expositie voor een kleine groep liefhebbers. Comin’ Thru is in die lijn dan ook verkrijgbaar in editievorm. Om in meerdere woonkamers, slaapkamers, badkamers, terrassen en tuinen door te kunnen breken om er voor u te zijn. Want we hebben ze allemaal wel eens nodig, engelen, die zich voor ons door een muur heen breken. 

met dank aan Franco Gori | Roermond, voor de fotografie & Joep Floor & More | Venlo voor de locatie.